K likvidaci praktických škol
Dotaz: Co říkáte na likvidaci praktických škol?
Odpověď: Osobně si myslím, že by děti s mentálním postižením měly být vzdělávány
samostatně v rámci pro ně určeného programu. Pro děti, které nelze označit za
mentálně postižené, ale které se přesto obtížně integrují v běžné škole, by
podle mého názoru byl nejvhodnější tomu uzpůsobený vzdělávací program
realizovaný na běžných základních školách. Předpokladem toho by však byl
dostatek asistentů pedagogů a promyšlená metodika pozvolného přechodu alespoň
části dětí ke standardnímu vzdělávacímu programu.
Chápu argumenty těch, kteří poukazují na to, že tzv.
individuální integrace v rámci běžných základních škol není univerzálně
použitelný model. Rodiče by jistě měli mít možnost volby, kde a jak nechají své
děti vzdělávat. Myslím, že možnost výběru mezi individuální integrací,
vzdělávacím programem pro děti se sociálním handicapem realizovaným v běžných
školách a vzdělávacím programem pro děti s handicapem mentálním realizovaným ve
školách praktických by byla dostatečná.
Vzhledem k tomu, že školní inspekce
narazila na případy, kdy byli žáci umístěni v praktické škole fakticky
bezdůvodně, a že existuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z listopadu
2007, podle něhož Česká republika v souvislosti s přijímáním dětí romského
původu do škol porušila čl. 14 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod, tj. zákaz diskriminace, je třeba, aby se role základních škol
praktických vyjasnila. Byli jsme k tomu ostatně nedávno vyzváni Výborem ministrů
Rady Evropy. Jestliže je mezi žáky vzdělávanými v rámci programu pro mentálně
postižené prokazatelně více dětí romského původu, nelze to ignorovat.
Odpověď na dotaz pana íjáčka | parlamentnilisty.cz | 15. 1. 2013
Zdroj:
http://www.parlamentnilisty.cz/profily/otazka.aspx?id=15976